Tuesday, April 12, 2011

setuju dengan dia ! :)

first skali aku bangga ngan idea nurulbadiah nie !
kadang2 kita xtaw pe yg kita cakap !
so lebih baik kita diam dari judge org len !
siapa kita ?
layak ke kita judge org len ?
korang blh baca kt bwh nie pasal idea nurulbadiah nie !
aku SETUJU dengan die !
lgpun skrg mmg tgh kecoh psl video nie !
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::

salam..

video sex anwar ibrahim..
can i say something readers?

saya bercakap bukan atas dasar saya seorang anti or pro kerajaan mahupon anwar..but saya bercakap atas dasar seorang manusia...

fist..bila korang semua tengok that video..and korang cakap..

-eh dah sah2 anwar..muke sebijik
-anwar lah tu..tengok pon dah taw
-kalau xsalah..buktikanlah
-orang kalau dah salah..konfum x ngaku

so..dari ayat2 diatas..korang sebenarnya sedang menuduh seseorang BERZINA..bila korang menuduh seseorang berzina..hukumnya amat berat disisi ALLAH..

siapa yang menuduh berzina terhadap laki-laki Muhshan (yang sudah beristeri), maka maka ia harus mengajukan bukti. Bukti dalam kasus zina adalah berupa persaksian empat orang laki-laki; bila tidak mengajukan bukti ini, maka orang tersebut (si penuduh) harus dikenakan hukum Hadd Qadzf sebanyak 80 kali cambuk.

ni saya nak tanya korang..setakat dengan hanya video sebegitu..adakah patut korang menilai seseorang itu??pada zaman sekarang..apapon boleh terjadi..bagi saya..dalam keadaan ini..korang semua tidak sepatutnye terjerat didalam dosa menuduh orang berzina..sebabnya korang tidak pasti adakah ianya benar atau tidak..

so..berhati-hati dengan ayat korang..kalau korang tuduh seseorang itu..dan kalau korang x meminta maaf..korang tanggunglah sampai mati..

bersalah atau tidak..hanya tuhan saja yang tahu..kenapa korang nak membodohkan diri korang dengan ikut campur mengumpat,membuat andaian sendiri..sedangkan korang tahu undang-undang manusia, adakalanya yang didapati bersalah tidak semestinya dia bersalah..and vice versa..

nape korang nak bising2??pada hari pembalasanya..yang bersalah akan terima balasan..yang menfitnah akan terima balasan..and korang jugak yang termasuk dalam golongan menuduh dan mencurigai seseorang yang lain..akan turut menerima balasan?

korang jangan jadik mangsa politik anjing..korang jgn kotorkan diri korang dengan noda..langkah paling selamat..korang berdoa pada ALLAH tunjukkan kebenaran..bukan menuduh sebarangan.

something saya nak share..dalam negara kita.. bagi mana-mana pertuduhan jenayah prinsip yang terpakai adalah “seseorang itu dianggap tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah. Prinsip ini dikenali sebagai “presumption of innocence.” Prinsip ini sebenarnya diambil dari syariat Islam iaitu berasaskan kaedah “ al-aslu al-‘adam” atau pun kaedah “al-aslu –baraatun zimmah” yang juga bermaksud “seseorang itu dianggap tidak bersalah melainkan dibuktikan bersalah..

kedua..jika benar satu hari nanti..anwar didapati bersalah..didapati video itu benar2 adalah dirinya..biarlah dihukum oleh hukuman ALLAH..ingat..Menuduh seseorang berzina ( termasuk liwat ) tanpa mendatangkan empat orang saksi boleh didakwa melakukan kesalahan qazaf . Qazaf adalah hukum Al-Quran yang diklasifikasikan sebagai salah satu kesalahan di dalam jenayah hudud.

saya tidak menyokong atau menentang mana2 pihak..tapi saya mengajak korang semua mengambil jalan selamat..jangan sia2 je dapat dosa free..jangan menuduh sebarangan apatah lagi ianya berkaitan dengan ZINA..biarlah undang2 menentukannya dengan jalan paling bermoral..dan seandainya seseorang yang bersalah dia terlepas didunia..di hari pembalasan..dia tetap xkan terlepas..

bukan apa..muak dengan pertanyaan..nurul ko rase kes anwar tu camne..ko rase video tu betul2 ke dia?jawapan saya..saya bukan TUHAN dan saya tidak mahu menuduh sesiapa walaupaun bukti ada didepan mata..sebab kadang2 bukti boleh diadakan..saya takut untuk memberi komen sbb saya takut berdosa pada manusia dan tak tahu bila nak minta maaf dengannya seandainya semua ini hanyalah satu pembohongan..

Pandangan peribadi sahaja..yang baik dtg dari Allah..yang kurang adalah kelemahan saya sendiri.



itu sahaja !
till then ma'assalamah !
;)

No comments:

Post a Comment